nazaninabo6

اقتصادی ، اجتماعی و تفریحی

nazaninabo6

اقتصادی ، اجتماعی و تفریحی

جمعیت شاغل ایران در پاییز ۹۹ «یک میلیون نفر» کاهش یافت


مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی اعلام کرد که جمعیت شاغل کشور در پاییز ۱۳۹۹ نسبت به فصل مشابه پارسال حدود یک میلیون نفر کاهش یافته است.


این گزارش با استناد به نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز ۱۳۹۹ می‌گوید که ۷۲ درصد افت اشتغال در بخش خدمات اتفاق افتاده است.


مرکز پژوهش‌های مجلس شیوع کرونا را علت از بین رفتن یک میلیون شغل در پاییز سال جاری نسبت به پاییز پارسال عنوان کرده است و می‌افزاید که در فصول بهار و تابستان ۱۳۹۹ نیز به ترتیب حدود ۱.۵ میلیون نفر و یک میلیون و ۲۰۹ هزار نفر از تعداد شاغلین نسبت به فصول مشابه پارسال کاسته شده است.


این گزارش می‌گوید بیش از ده درصد جمعیت فعال کشور از بازار کار خارج و غیرفعال شده‌اند که اگر این جمعیت همچنان به دنبال شغل بودند، نرخ بی‌کاری کشور به ۱۸.۴ درصد می‌رسید.

زالی: تهرانی‌ها در صورت سفر کلکسیونی از سویه‌های مختلف کرونا را به ارمغان خواهند آورد


علیرضا زالی روز جمعه، ۲۹ اسفندماه، همچنین گفت از ۲۲۸۲ بیمار بستری در بیمارستان‌های تهران با تشخیص کرونا، ۷۸۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند و حال ۱۶۸ از آن‌ها وخیم است.


آقای زالی در ادامه درباره سفرهای نوروزی هشدار داد و گفت که شهروندان تهرانی در صورت سفر به نقاط مختلف کشور در معرض ویروس جدید و سویه‌های مقاوم قرار می‌گیرند و هنگام بازگشت «کلکسیونی از سویه‌‌های مختلف را به ارمغان می‌آورند».


معاون درمان ستاد کرونای استان تهران روز چهارشنبه، ۲۷ اسفندماه، از افزایش ۱۸ درصدی در بستری مبتلایان در تهران و همچنین افزایش تعداد ورودی بیماران «بدحال» به بیمارستان‌ها خبر داده بود.


نادر توکلی با «نگران‌کننده» خواندن این روند گفته بود که این افزایش بستری را می‌توان نتیجه افزایش تراکم جمعیتی و کاهش رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی دانست که طی یک هفته اخیر در تهران رخ داده و همچنان ادامه دارد.


در هفته‌های گذشته همزمان با نزدیک شدن به نوروز تصاویر بسیاری از تجمع شهروندان در مراکز خرید و وسایل حمل و نقل عمومی، همچنین برگزاری تجمعات به مناسبت چهارشنبه‌سوری بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.


با وجود هشدار بسیاری از کارشناسان و مقامات وزارت بهداشت ایران درباره خیز دوباره کرونا به دلیل این تجمعات و سفرهای نوروزی، ستاد مقابله با کرونا نه تنها محدودیت‌های جدیدی برای نوروز اتخاذ نکرده، بلکه برخی مقامات دولتی با اشاره به «خستگی مردم» شرایط سفرهای نوروزی را تسهیل کرده و تنها به تکرار برخی توصیه‌ها بسنده کرده‌اند.

ناهید تقوی،شهروند ایرانی- آلمانی، از انفرادی به «بند زنان زندان اوین منتقل شد»

مریم کلارن، دختر ناهید تقوی، شهروند ایرانی-آلمانی، از انتقال مادرش به بخش زنان زندان اوین خبر داد.


خانم کلارن روز چهارشنبه ۲۷ اسفند این خبر را در صفحه توئیتر خود منتشر کرد و نوشته که مادرش سرانجام پس از ۱۵۱ روز بازداشت، روز سه‌شنبه به بند زنان منتقل شد.


او افزوده که مادرش در تماس تلفنی با برادر خود در ایران، گفته است انتقال وی به بند زنان زندان اوین تنها به‌دلیل فشار کارزارهایی است که برای آزادی او به راه افتاده و توجه رسانه‌ها به موضوع بازداشت او بوده است.



افزایش ورودی بیماران کروناییِ «بدحال» به بیمارستان‌ها در تهران


معاون درمان ستاد کرونای استان تهران از افزایش ۱۸ درصدی در بستری مبتلایان در تهران و همچنین افزایش تعداد ورودی بیماران «بدحال» به بیمارستان‌ها خبر داد.


نادر توکلی با نگران‌کننده خواندن این روند به خبرگزاری ایسنا گفت که این افزایش بستری را می‌توان نتیجه افزایش تراکم جمعیتی و کاهش رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی دانست که طی یک هفته اخیر در تهران رخ داده و همچنان ادامه دارد.


همزمان سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز چهارشنبه از شناسایی هفت هزار و ۸۰۲ بیمار جدید کرونا در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.


به گفته سیما سادات لاری، در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۵ بیمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۱ هزار و ۴۹۲ نفر رسیده است.


به گفته خانم لاری، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به «یک میلیون و ۷۷۱ هزار و ۱۱۵ نفر» رسیده است.


مقام‌های وزارت بهداشت ایران در حالی به طور روزانه آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را بدون ارائه آمار تفکیکی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند که تردید جدی نسبت به درستی این آمار وجود دارد و سازمان نظام پزشکی ایران آمار قربانیان را سه تا چهار برابر آمار رسمی می‌دانند.


در حال حاضر در ایران «۹ شهرستان قرمز، ۳۱ شهرستان نارنجی، ۲۹۵ شهرستان زرد و ۱۱۳ شهرستان آبی» به شمار می‌روند.

تحریم و کرونا، صادرات فرش را کاهش داد


انتشار گزارشی با عنوان «تحریم داخلی بیش از تحریم آمریکا به صادرات فرش ضربه زد» در ۱۷ اسفند ۱۳۹۹، وزارت صمت به نقل از رئیس مرکز ملی فرش ایران توضیحاتی ارائه کرد که به شرح زیر است:


بحث تحریم دوره دوم، بسیار متفاوت‌تر از دوره اول برهنر صنعت فرش دستباف ایران سایه افکند. به طوری که صادرات جهانی فرش دستباف از یک میلیارد و ۲۶ میلیون دلار درسال ۲۰۱۸ به یک میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است.


صادرات فرش دستباف ایران با لغو تحریم‌ها بر اثر برجام در سال ۱۳۹۶ به میزان ۴۲۶ میلیون دلار بوده که با اعمال تحریم‌های دور دوم در اواخر سال ۹۶ به میزان ۲۳۸ میلیون دلار در سال ۱۳۹۷ کاهش یافت و در سال ۹۸ به کمترین میزان خود یعنی ۷۹ میلیون رسید. در کنار آن بیماری کووید ۱۹ عامل مضاعف دیگری بود که بر پیکره این هنر صنعت لطمه وارد نمود.


اما نکته حائز اهمیت توجه جدی به آمار تولید و صادرات فرش دستباف در ۱۰ ماه امسال که نشان دهنده رشد ۴.۱۶ درصد است که حاکی از رونق بخش‌های گوناگون مرتبط با تولید و عرضه فرش دستباف است.


افزایش مهلت بازگشت ارز از ۲ ماه به ۱۲ ماه و استمرار معافیت‌های مالیاتی برای کارگاه‌های فرش دستباف وتصویب کاهش نرخ تعرفه واردات ابریشم از ۲۶ درصد به ۲۰ درصد و تصویب افزایش ۲۰ درصدی شمار بیمه‌شدگان و رسیدن این تعداد به حدود ۳۱۳ هزار نفر در بودجه سال ۱۴۰۰، فروش اقساطی فرش دستباف با همکاری دو بانک و چند صندوق اجرایی و انعقاد تفاهم‌نامه‌ای به همین منظور در راستای فروش اقساطی و حمایت از زنجیره تأمین با صندوق کارآفرینی، تشکیل کنسرسیوم‌های داخلی به منظور توسعه زیرساخت‌های صادرات و فروش داخلی از طریق ایجاد پایانه صادراتی فرش دستباف و معرفی ۲۶۰ هزار نفر از قالی‌بافان به صندوق بیمه روستایی و عشایر کشور که برای نخستین بار طی تفاهم‌نامه ای با شرکت بیمه ایران، بیمه درمانی و تکمیلی قالی‌بافان اجرایی شد از اهم فعالیت‌های این مرکز بود که در این شرایط بسیار سخت اقتصادی برای فرش دستباف محقق شد.