nazaninabo6

اقتصادی ، اجتماعی و تفریحی

nazaninabo6

اقتصادی ، اجتماعی و تفریحی

اعزام جنگنده‌های آمریکا به خلیج فارس برای ممانعت از توقیف کشتی‌ها به دست ایران


پنتاگون روز دوشنبه ۲۶ تیر اعلام کرد، آمریکا با هدف ایجاد امنیت برای کشتی‌های تجاری که ایران در صدد توقیف آنها است، جت‌ها و کشتی‌های جنگی بیشتری را به تنگه هرمز و دریای عمان اعزام می‌کند.


به گفته پنتاگون، آمریکا قرار است چندین فروند هواپیمای جنگنده اف-۳۵ و ناوشکن «توماس هادنر» را - که پیش از این در دریای سرخ مستقر بوده - به آن منطقه اعزام کند.


مقامات دفاعی آمریکا نیز هفته گذشته از استقرار تعدادی هواپیمای اف-۱۶ در منطقه در طول تعطیلات آخر هفته خبر دادند. همچنین از دو هفته پیش، هواپیماهای جنگنده اِی-۱۰ برای مواجهه با فعالیت‌های ایران، در منطقه مستقر شده‌اند.


در پی تلاش ایران برای توقیف دو نفتکش و شلیک به یکی از آنها در حوالی تنگه هرمز در اوایل ماه ژوئیه، آمریکا تصمیم گرفت جنگنده‌های جدیدی را به منطقه خلیج فارس اعزام کند.


هواپیماهای آمریکایی قرار است با پرواز بر فراز کشتی‌های تجاری که این مسیر دریایی را در پیش می‌گیرند، از آنها محافظت کنند و ظرفیت نظامی منطقه را به‌منظور ممانعت از توقیف این کشتی‌ها توسط ایران، افزایش دهند.


به گفته نیروی دریایی آمریکا، زمانی که ناوشکن مک‌فاول که حامل موشک هدایت شونده نیز هست، به نقطه‌ای که ایران در صدد توقیف نفتکش‌ها بود رسید، ناوهای ایرانی در دو مرحله وادار به عقب‌نشینی شدند.


نیروی دریایی آمریکا از ادامه استقرار ناوشکن مک‌فاول در منطقه خلیج فارس برای محافظت بیشتر از مسیرهای دریایی آن منطقه خبر داده است.


سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون تاکید کرد که مشخص نیست این ناوشکن و هواپیماهای جنگی آمریکایی تا چه مدت در منطقه خلیج فارس باقی بمانند.


خانم سینگ در نشست خبری پنتاگون به خبرنگاران گفت: «پنتاگون با در نظر گرفتن ادامه یافتن تهدیدهای ایران و با هماهنگی‌هایی که با شرکا و متحدان‌ ما انجام داده است، قصد دارد حضور و سطح کنترل ما را در تنگه هرمز و آب‌های مجاور افزایش دهد.»


نیروی دریایی آمریکا می‌گوید که ایران ظرف دو سال گذشته، دست کم پنج کشتی تجاری را توقیف کرده و دوازده کشتی دیگر را مورد حمله قرار داده است. بیشتر این حملات و توقیف‌ها در حوالی تنگه هرمز رخ داده که یکی از راهبردی‌ترین مسیرهای بین‌المللی کشتیرانی به شمار می‌رود و گذرگاه نفتکش‌های حامل ۲۰ درصد از کل نفت خام جهان است.

نتایج هشداردهنده یک پژوهش: تراز دریاچه ارومیه به پایین‌ترین سطح در ۶۰ سال گذشته رسیده است



هم‌زمان با انتشار یافته‌های یک پژوهش که نشان می‌دهد «تراز دریاچه ارومیه به پایین‌ترین سطح در ۶۰ سال گذشته رسیده است»، عیسی کلانتری، رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست نیز از «مرگ احتمالی» این دریاچه و «تبدیل آن به باتلاق» تا شهریور امسال خبر داد.


نتایج این پژوهش که توسط «طرح تحقیقاتی دریاچه ارومیه و همکاری مرکز سنجش از دور دانشگاه صنعتی شریف» انجام گرفته است و در شماره یک‌شنبه ۲۵ تیر روزنامه اعتماد به چاپ رسیده، حاکی است، «تراز دریاچه ارومیه در روز سیزدهم خرداد سال جاری، کمترین تراز ثبت‌شده در این روز از سال ۱۳۴۳ تاکنون بوده است.»


پژوهشگران در این تحقیق، برای بررسی وضعیت دریاچه ارومیه در «روز سیزدهم خردادِ» هر سال از این ۶۰ سال، از «تراز‌های برداشت‌شده زمینی در سنوات قبل» و محاسبه «تراز دریاچه و مساحت دریاچه ارومیه در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای» استفاده کرده‌اند.


در بخش دیگری از این پژوهش با اشاره به کاهش شدید حجم دریاچه ارومیه، آمده است: «تا پیش از سال جاری، کمترین میزان حجم ثبت شده آب برای خرداد ماه در دریاچه ارومیه مربوط به سال ۱۳۹۴ بود» اما به خاطر «‌شدت افت تراز دریاچه در دو سال اخیر، حجم کنونی آب داخل دریاچه ارومیه کمتر از میزان آن در تاریخ مشابه سال ۱۳۹۴ است.»


بر اساس گزارش روزنامه اعتماد، «بخش نگران‌کننده این پژوهش، هشدار درباره فرارسیدن ابربحرانی است که پیش‌تر کارشناسان فراوانی از آن گفته بودند؛ خشک‌ شدن دریاچه‌ای که ده‌ها کیلومتر اطراف آن باید خالی از سکنه شود و نمک آن به چشم هر جنبنده‌ای در شمال غرب ایران خواهد رفت.»


روزنامه اعتماد به نقل از عیسی کلانتری، رییس سابق سازمان حفاظت محیط‌ زیست ایران که تا اواخر تیر سال گذشته مدیریت اجرایی ستاد احیای دریاچه ارومیه را نیز بر عهده داشت، نوشته است: «حجم آب دریاچه ارومیه به ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است» و در طول دو سال گذشته، «پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، ارتفاع دریاچه ارومیه ۹۷ سانتی‌متر پایین آمده» و «سطح آب دریاچه نیز از ۳۱۰۰ کیلومتر مربع به ۹۲۰ کیلومتر مربع» کاهش یافته است.


او تاکید کرد که «با این حساب تا پایان تابستان سال جاری، در دریاچه ارومیه آبی نخواهد بود و دریاچه احتمالا تبدیل به باتلاق خواهد شد.»

رکورد جدید مصرف برق در کمتر از سه روز؛ دولت دست‌به‌دامن مردم شد


گزارش‌های رسمی از افزایش مصرف برق روزانه و «رکوردشکنی» آن در روزهای اخیر حکایت دارند. این در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی، رشد تولید برق ایران نسبت به سال‌های گذشته بسیار اندک بوده است.


شرکت مدیریت شبکه برق ایران روز دوشنبه ۱۹ تیر اعلام کرد مصرف برق روز قبل به ۷۱ هزار و ۹۸۷ مگاوات رسید که بالاترین میزان مصرف برق در تاریخ ایران است.


خبرگزاری‌های تسنیم و ایسنا هم نوشته‌اند در روز شنبه ۱۷ تیر هم عدد ۷۱ هزار و ۴۸۶ مگاوات برای مصرف برق ثبت شد و به این ترتیب «رکورد مصرف برق» دو بار پی‌درپی شکسته شده است.


ایران تابستان سال گذشته با ۱۲ هزار مگاوات کسری برق مواجه بود و مصرف برق کشور حدود ۶۵ هزار مگاوات اعلام شده بود.

بایدن می‌گوید تا عادی‌سازی رابطه اسرائیل و عربستان سعودی، «راهی طولانی» در پیش است


رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان که روز یک‌شنبه ۱۸ تیر پخش شد، گفت که به باور او، «سعودی‌ها مشکل چندانی با اسرائیل ندارند» اما تا اجرای کامل توافق عادی‌سازی بین طرفین، «راهی طولانی در پیش است».


اجرای کامل این توافق از سوی عربستان سعودی منوط به یک پیمان دفاعی و همکاری واشینگتن با ریاض برای برخورداری از یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی عنوان شده است.


جو بایدن دلایل گوناگونی را برای عدم تحقق فوری این توافق عادی‌سازی برشمرده و تأکید کرده، «هنوز کلی حرفِ نزده باقی مانده است».


او در گفت‌وگو با برنامه «جی‌پی‌اس» با اجرای فرید ذکریا، به طور تلویحی به گزارش‌های متعددی اشاره کرد که در ماه‌های اخیر در ارتباط با شروط عربستان سعودی برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل منتشر شده‌است.

ایران گزارش نیروی دریایی آمریکا مبنی بر تلاش برای توقیف دو نفتکش را «تکذیب کرد»


خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، در واکنش به گزارش نیروی دریایی آمریکا در روز چهارشنبه ۱۴ تیر، مبنی بر تلاش ایران برای توقیف دو نفتکش در نزدیکی تنگه هرمز نوشت که «یک منبع آگاه دفاعی»، این موضوع را تکذیب کرده است.


ایرنا نوشت: «در پی ادعای نیروی دریایی آمریکا مبنی بر تلاش ایران جهت توقیف دو نفتکش در نزدیکی تنگه هرمز، یک منبع آگاه دفاعی این موضوع را تکذیب کرد.»


پیش‌تر در روز چهارشنبه، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از تیم هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، گزارش داده بود، نیروهای ایرانی تلاش کرده‌اند دو نفتکش تجاری را که به «شکل قانونی در آب‌های بین‌المللی» در حرکت بودند، توقیف کنند.