nazaninabo6

اقتصادی ، اجتماعی و تفریحی

nazaninabo6

اقتصادی ، اجتماعی و تفریحی

رشد چشمگیر تجارت ایران و اتحادیه اروپا در سه ماهه اول ۲۰۲۲


مرکز آمار اتحادیه اروپا، یورواستات، در تازه‌ترین گزارش خود از رشد چشمگیر تجارت با ایران خبر داده است.


بر اساس آمارهای این نهاد رسمی اتحادیه اروپا، ۲۷ عضو این اتحادیه طی سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲ حدود ۲۷۷ میلیون یورو واردات از ایران داشته‌اند که نسبت به دور مشابه پارسال حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است.


همچنین صادرات اتحادیه اروپا به ایران با رشدی بیش از ۱۸ درصدی به یک میلیارد و ۵۴ میلیون یورو رسیده است.


آلمان سهمی بیش از ۳۰ درصدی در کل تجارت ایران با اتحادیه اروپا دارد.


این کشور در سه ماهه ابتدایی امسال ۴۱۶ میلیون یورو صادرات به ایران داشته و ۸۷ میلیون واردات از ایران انجام داده است.


شرکای اصلی دیگر به ترتیب ایتالیا، اسپانیا و رومانی هستند.


به رغم رشد چشمگیر تجارت اتحادیه اروپا با ایران در سه ماهه ابتدایی امسال نسبت به دور مشابه پارسال، هنوز تجارت ایران با ۲۷ عضو این اتحادیه بسیار کمتر از دوران قبل از تحریم‌های آمریکا است.

ادامه اعتراض به بازداشت فعالان کارگری و معلم و «پرونده‌سازی» علیه آنها


انتقاد تشکل‌‌های حقوق بشری، کارگری، معلمان و بازنشستگان از بازداشت‌ چند فعال کارگری و معلم در روز دهم اردیبهشت و پخش گزارش تلویزیونی علیه آنان همچنان ادامه دارد.


همزمان امیر رئیسیان، وکیل مدافع رضا شهابی، آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی، انتشار فیلم و عکس از موکلانش و سایر بازداشتی‌ها را ناقض ماده ۹۶ قانون آیین دادرسی کیفری دانست.


کانون مدافعان حقوق‌ بشر در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه، ۲۹ اردیبهشت، منتشر شد از پخش گزارش تلویزیونی از بازداشت سسیل کوهلر و ژاک پاری، زوج فرانسوی، و انتشار تصاویر چند فعال فرهنگی و کارگری در تهران انتقاد کرد.


تلویزیون جمهوری‌اسلامی روز ۲۶ اردیبهشت در گزارشی منسوب به وزارت اطلاعات، این دو فرانسوی را به ارتباط‌گیری با فعالان معلم و کارگر و تلاش برای ایجاد «آشوب» و «بی‌ثبات‌سازی جامعه» متهم کرد.

اعلام جرم مجدد علیه ۲۶ بهایی در شیراز، شش سال پس از بازداشت


بر اساس خبر رسیده به رادیوفردا، دادگاه ۲۶ شهروند بهایی که شش سال پیش در مهرماه ۱۳۹۵ بازداشت شده‌ بودند، روز چهارشنبه، ۲۸ اردیبهشت، برگزار می‌شود.


برگزاری این دادگاه در حالی است که، به‌ گفته‌ یکی از این شهروندان، قاضی پرونده در طول شش سال گذشته «چندین بار بر روی این پرونده اعلام نقص کرده بوده است».


با این حال پس از گذشت شش سال، بازپرس پرونده این بهاییان بار دیگر اعلام جرم کرده و پرونده را به شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز ارجاع داده است.


اتهامات مطرح‌شده علیه این شهروندان، «تبلیغ علیه نظام، عضویت در گروه مخالف نظام، تشکیل گروه مخالف نظام و ارتباط با دول متخاصم» اعلام شده است، اتهاماتی که جمهوری اسلامی همواره متوجه شهروندان بهایی در ایران می‌کند.

اعتراضات در ایران؛ اعتراض در شهرکرد با شعار «مرگ بر خامنه‌ای» ادامه یافت


در ادامه دور جدید اعتراضات در ایران که از خوزستان شروع و سپس به دیگر استان‌ها کشیده شد، گزارش‌های غیررسمی از تداوم اعتراضات و سرکوب معترضان در شهرکرد و چند شهر دیگر در شامگاه دوشنبه، ۲۶ اردیبهشت، حکایت دارد.


بر اساس ویدئوهایی از شهروندان که در شبکه‌های اجتماعی از جمله حساب توئیتری «۱۵۰۰ تصویر» منتشر شد، اعتراضات به‌ طور خاص در شهرکرد ادامه یافته و خبرهایی نیز از مواجهه نیروهای امنیتی با شهروندان و بازداشت‌ آنان و تشدید فضای امنیتی در شهرهایی چون تهران، زنجان، مشهد و شیراز منتشر شده است.


معترضان در شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری

رانندگان خطوط اتوبوسرانی بی‌آرتی‌ تهران دست به اعتصاب و تجمع زدند


رانندگان خطوط اتوبوسرانی بی‌آرتی‌ تهران روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت دست به اعتصاب و تجمع زدند.


به گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، تجمع در مقابل اداره مرکزی این شرکت انجام شد.


رانندگان و کارگران در این تجمع شعار دادند: «شهردار بی‌لیاقت، استعفاء استعفاء».


در این میان، خبرگزاری مهر گزارش داده که علیرضا زاکانی شهردار تهران در محل تجمع رانندگان حاضر شد.


اعتراض رانندگان و کارگران اتوبوسرانی به تحقق نیافتن افزایش حقوق آن‌هاست.


بر اساس مصوبه دولت، دستمزد کارگرانِ بخش‌های دولتی، تنها ۱۰ درصد در سال جاری افزایش می‌یابد و همین از دلایل اعتراض رانندگان شرکت واحد است. آن‌ها خواستار افزایش حداقل دستمزد، بر اساس مصوبه شورای عالی کار، یعنی ۵۷ درصد هستند.