nazaninabo6

اقتصادی ، اجتماعی و تفریحی

nazaninabo6

اقتصادی ، اجتماعی و تفریحی

ارتباط چند اعدام سال ۱۳۶۰ با «معامله مخفیانه» بر سر گروگان‌های آمریکایی


روزنامه نیویورک‌تایمز یکشنبه ۲۸ اسفند در گزارشی اختصاصی خبر داد دو سیاستمدار پیشین ایالت تگزاس که برای رونالد ریگان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۹۸۰ فعالیت می‌کردند، همان سال به خاورمیانه رفته بودند تا به مقام‌های جمهوری اسلامی پیام دهند گروگان‌های آمریکایی را پیش از انتخابات آزاد نکنند.


بن بارنز، عضو پیشین مجلس نمایندگان تگزاس که اکنون ۸۵ سال دارد، به این روزنامه‌ گفته است سال ۱۹۸۰ همراه جان کانلی، فرماندار وقت ایالت تگزاس، راهی خاورمیانه شد و از مقامات کشورهای این منطقه ازجمله لبنان و سوریه خواست پیام‌هایی مبنی بر آزادنکردن گروگان‌ها تا پیش از انتخابات به جمهوری اسلامی منتقل کنند.


او گفته بود به مقام‌های جمهوری اسلامی گفته شده بود که در صورت پیروزی رونالد ریگان، معاملۀ بهتری با تهران انجام خواهد شد.


با این حال به‌گفتۀ او، مشخص نیست که آیا این پیام منتقل شد و در روند آزادی گروگان‌ها تأثیر داشت یا نه.


آقای بارنز گفته است که هدف اصلی آن مأموریت ضربه‌زدن به مبارزات انتخاباتی جیمی کارتر بود.

کشته‌شدگان اعتراضات مهمان سفره‌های هفت‌سین امسال


در آستانه نوروز ۱۴۰۲ و شش ماه پس از آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی»، شمار چشمگیری از ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از سفره‌های هفت‌سین خود را به یاد کشته‌شدگان این اعتراضات منتشر کرده‌اند.


در بسیاری از این سفره‌ها، عکس مهسا امینی، جان‌باختگان اعتراضات و بازداشت‌شدگانی که اعدام شده‌اند، دیده می‌شود.

ایران می‌گوید پادشاه عربستان ابراهیم رئیسی را به ریاض دعوت کرده است


یک مقام بلندپایه جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۲۸ اسفند گفت که پادشاه عربستان از ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، برای سفر به ریاض دعوت کرده است.


محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر ریاست‌جمهوری ایران، در توئیتی نوشت: سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در نامه‌ای به آقای رئیسی ضمن استقبال از توافق دو کشور، از او برای سفر رسمی به ریاض دعوت کرد و و خواستار تقویت همکاری‌های اقتصادی و منطقه‌ای شد.


او گفت که رئیس‌جمهوری اسلامی از این دعوت استقبال کرده است.


رسانه‌ها و دولت عربستان هنوز رسما این خبر را تایید نکرده‌اند.

ایران و عراق در جریان سفر علی شمخانی به بغداد یک توافق‌نامه امنیتی امضاء کردند


دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در سفر به عراق یک توافق امنیتی با این کشور برای پایان‌دادن به فعالیت مخالفان جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان عراق امضا کرد.


علی شمخانی روز یکشنبه ۲۸ اسفند وارد بغداد شد و با قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق، دیدار کرد.


توافق امنیتی میان آقای شمخانی و الاعرجی با حضور محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق امضا شد.


شورای عالی امنیت ملی ایران گزارش داده است‌ توافق دو کشور که روند تهیه آن چندین ماه ادامه داشته، «تاثیر تعیین‌کننده‌ای در کاهش و مدیریت چالش‌های امنیتی ناخواسته میان دو کشور که ریشه در شرارت گروه‌های ضدانقلاب حاضر در اقلیم کردستان دارد، به‌دنبال خواهد داشت».


دفتر نخست‌وزیر عراق بدون اشاره به جزئیات، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد توافقنامه امنیتی مشترک شامل هماهنگی در «حفاظت از مرزهای مشترک بین دو کشور و تحکیم همکاری در چندین زمینه امنیتی» است.

ناظر حقوق بشر: جمهوری اسلامی در حَسَکه سوریه برای سربازگیری دفتر افتتاح کرده است

ناظر حقوق بشر سوریه می‌گوید جمهوری اسلامی ایران با گشودن دفتری در منطقه الحسکه سوریه تلاش می‌کند تا مردان جوان از خانواده‌های فقیر را برای پیوستن به شبه‌نظامیان، در راستای اهداف مشترک خود و حکومت سوریه، بسیج کند.


این سازمان ناظر حقوق بشر سوری که رویدادهای جنگ ۱۲ ساله سوریه را از بریتانیا رصد می‌کند، روز چهارشنبه، ۲۴ اسفندماه، به نقل از منابع خود نوشت که دفتر ایرانی وعده دستمزد ماهانه ۲۰۰ دلار را به این مردان می‌دهد.


این گزارش افزوده است که حدود ۸۰ مرد نیز «داوطلبانه» در این دفتر کار می‌کنند.


ادعای گشایش دفتر وابسته به سپاه پاسداران در الحسکه در حالی عنوان شده که این استان شمال شرقی سوریه، در همسایگی ترکیه و عراق، سنی‌نشین است.


در صورت درستی خبر سازمان ناظر حقوق بشر سوریه در خصوص تلاش برای استخدام نیروهای شبه‌نظامی جدید در استان حسکه، معلوم نیست آن‌ها برای چه مأموریتی بسیج می‌شوند