nazaninabo6

اقتصادی ، اجتماعی و تفریحی

nazaninabo6

اقتصادی ، اجتماعی و تفریحی

مقام قضایی: خودکشی سعدا خدیرزاده کذب است، مقدمات آزادی او فراهم شده است


در نخستین واکنش قضایی رسمی به وضعیت سُعدا خدیرزاده، زندانی سیاسی کُرد در زندان ارومیه، قوه قضائیه موضوع خودکشی او را «خبرسازی‌های جعلی» خواند.


مرکز رسانه قوه قضاییه روز شنبه، ۲۹ مرداد، انتشار خبر خودکشی خانم خدیرزاده در رسانه‌های خارج از ایران را «تکذیب» کرد و آن را «داستان‌سرایی با استناد به منابع مجهول» خواند.


با وجود انتشار اخباری از وضعیت این زندانی سیاسی در ارومیه، قوه قضاییه تاکنون درباره این موضوع سکوت اختیار کرده بود.


مرکز رسانه قوه قضاییه در ادامه خبر داد که «با تبدیل قرار بازداشت این زندانی، مقدمات آزادی او فراهم شده است.»

واکنش‌های متفاوت به اظهارات شهبانو فرح پهلوی


شهبانو فرح پهلوی با تأکید بر این که مردم ایران خواهان بازگشت پادشاهی پهلوی به کشور هستند، اعلام کرد که او نیز آماده است به ایران بازگردد. اظهارات او با موجی از واکنش‌ها در میان کاربران رسانه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است.


شهبانو فرح در حاشیه سفرش به مصر برای مراسم یادبود چهل و دومین سال درگذشت محمدرضا شاه پهلوی با روزنامه ایتالیایی لیبرو گفتگو کرد. روز سه‌شنبه ۲۵ مرداد، حساب توییتری شهبانو فرح پهلوی با انتشار تصویری از این مصاحبه با لیبرو نوشت، ایرانیان می‌خواهند پادشاهی پهلوی به ایران برگردد.


شهبانو فرح پهلوی مهم‌ترین مسئله را «آزادی ایران و ایرانیان» دانسته و تأکید کرده است: «شادی بزرگی برایم خواهد بود اگر روزی بتوانم به کشورم بازگردم.»


او با اشاره به اعتراضات معلمان و کارگران به «فقر شدید» اکثریت ایرانیان اشاره کرده و با تأکید بر سیاست‌های زن‌ستیزانه جمهوری اسلامی گفته که اغلب مردم ایران حکومت دینی نمی‌خواهند و جوانان بسیاری خواهان استقرار نظام پادشاهی هستند.

قرار بازداشت سعید مدنی برای بار چهارم تمدید شد


خانواده سعید مدنی، پژوهش‌گر علوم اجتماعی، روز یکشنبه اعلام کردند که قرار بازداشت موقت او برای بار چهارم تمدید شد و او این مدت فرصت دفاع از خود را نیافته است.


پایگاه خبری امتداد به نقل از خانواده آقای مدنی گزارش داد که او بعد از ۶۰ روز بازجویی فشرده، یک ماه پیش به بند ۴ زندان اوین منتقل شد، اما در این یک ماه فقط یک جلسه بازپرسی برگزار شده است و بعد از آن هیچ تصمیمی دربارۀ وضعیت او نگرفته‌اند.


سعید مدنی روز ۲۶ اردیبهشت به اتهام «ارتباط مشکوک خارجی» و «اقدامات ضدامنیتی» بازداشت شد. این جامعه‌شناس قبلا نیز چندین بار در سال‌های ۱۳۷۳، ۱۳۷۹، ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ به اتهام‌های سیاسی بازداشت و محکوم شده بود.


خانواده آقای مدنی می‌گویند که او در تمام این سه ماه در انتظار فرصت دفاع آخر در برابر اتهامات خود پیش از ارسال پرونده‌اش به دادگاه بوده‌است.

شمار دانشجویان بهایی محروم از تحصیل در ایران در سال جاری «به ۵۲ نفر» رسید




وب سایت خبری هرانا روز شنبه در گزارشی خبر داده است که شمار دانشجویان بهایی که در جریان اعلام نتایج کنکوری سراسری ۱۴۰۱ در ایران به دلیل باورهای دینی خود از حق تحصیل در دانشگاه محروم شده‌اند، به ۵۲ نفر رسیده است.


هرانا می‌گوید به برخی از داوطلبان گفته شده است که به دلیل «نقص پرونده» از تحصیل محروم شده‌اند، اما هنگامی این شهروندان جهت پیگیری به سازمان سنجش مراجعه کردند، با برخوردهای «امنیتی» مواجه شدند.


فرهاد ثابتان، از سخنگویان جامعه جهانی بهائی در این زمینه گفته است: «هرگاه جامعه ایران با بحران های شدیدی مواجه می شود، جمهوری اسلامی برای انحراف افکار عمومی، در اولین قدم فشار بر جامعه بهائی ایران را افزایش می‌دهد.»


آقای ثابتان اضافه کرده است: «داوطلبین بهائی هنگام ثبت نام کنکور به دلیل اینکه در قسمت ادیان گزینه برای دیانت بهائی وجود ندارد به اجبار این قست را بدون پاسخ باقی می‌گذارند و جمهوری اسلامی از این ترفند برای ایراد نقص پرونده در نتایج داوطلبین بهائی استفاده می‌کند.»

مسمومیت ۲۶۰ نفر در یک روستای همدان در پی توزیع غذا و شربت آلوده


رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان از شیوع یک نوع اسهال عفونی با عامل میکروبی از طریق غذا و شربت توزیع شده در میان ۲۶۰ تن از اهالی روستای چنارعلیای همدان خبر داد.


به گفته محمدمهدی مجذوبی، با گذشت دو روز از آغاز بیماری، همچنان ۵۵ نفر در بیمارستان بستری هستند، که ۹ نفر بزرگسال و مابقی کودک هستند.


پیش از این دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اسدآباد از فوت یک دختر جوان به دلیل مسمومیت و بررسی‌های قضایی در این زمینه خبر داده بود.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: شواهد آزمایشگاهی نشان می‌دهد که این بیماری یک اسهال عفونی با عامل میکروبی بوده، با این همه بیماری کنترل شده و در حال حاضر بیمار بدحال نداریم.