nazaninabo6

اقتصادی ، اجتماعی و تفریحی

nazaninabo6

اقتصادی ، اجتماعی و تفریحی

کاهش سطح خرید مردم در رمضان ۱۴۰۱؛ شکایت فروشندگان از بی‌رونقی بازار


ماه رمضان درحالی از نیمه‌ گذشته که بر خلاف سنت دیرینه، رونق مورد انتظار بازار در این ماه تحقق نیافته است و فروشندگان از نبود مشتری شکایت می‌کنند.


اگرچه مقامات دولت ابراهیم رئیسی بارها وعده «کنترل قیمت‌ها» را داده‌اند، اما بازار ایران مسیری دیگر را می‌رود و روند افزایش شتابان قیمت‌ها موجب شده است که میزان خرید شهروندان در ماه رمضان ۱۴۰۱ نیز نسبت به سال‌های گذشته، کاهشی چشمگیر نشان دهد.


خریدهای نیم‌کیلویی

از جمله خریدهای متداول در این ماه قمری، تهیه شیرینی «زولبیا و بامیه» است که به گفته رئیس اتحادیه قنادان، میزان فروش امسال آن نسبت به سال‌های گذشته، قابل توجه نیست.


علی بهره‌مند به خبرگزاری ایلنا می‌گوید که «حجم خرید مردم کاهش پیدا کرده» و توضیح می‌دهد که «مردم به‌جای خرید یک کیلو زولبیا و بامیه، به خرید نیم کیلو رضایت می‌دهند.»


غلامرضا نوری قزلجه، نایب رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی بهمن‌ماه ۱۴۰۰ با ضعیف ارزیابی کردن «نظارت‌های میدانی» در «دستگاه‌های ذی‌ربط» و اشاره به اینکه «نتوانستیم روند افزایشی قیمت کالاهای اساسی را کنترل کنیم و نرخ‌ها همچنان روزانه بالا می‌روند»، گفته بود: «نتوانستیم ترمز افزایش قیمت‌ها را بکشیم.»

پرونده سه زن زندانی؛ اعتراض فعالان مدنی به بازداشت‌ غیرقانونی، شکنجه و رفتارهای «ضد بشری»


بازداشت غیرقانونی و وضعیت مبهم عالیه مطلب‌زاده، سعیده خضوعی و فریده مرادخانی، سه زن زندانی، سبب طرح اعتراض‌های جداگانه علیه مقام‌های قضایی و امنیتی ایران شده است.


در نخستین مورد، عالیه مطلب‌زاده، نایب رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ایران، با انتشار نامه‌ای از زندان قرچک ورامین شرحی از چگونگی بازداشت اخیر خود داد و آن را «غیرقانونی» و نشانه‌ای از تسلط نهادهای امنیتی بر قوه قضاییه دانست.


او که روز سه‌شنبه ۲۳ فروردین با هجوم ماموران وزارت اطلاعات به خانه نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، به همراه او بازداشت و برای اجرای حکم به زندان منتقل شد، در نامه خود نوشته است که پس از انتقال او به دادسرای اوین، قاضی اجرای احکام مستقر در اوین از بازداشت او ابراز تعجب کرده است.

انتقاد شدید در مجلس از گرانی‌ها، قالیباف هم «دولت‌های پیشین» را مقصر دانست


در حالی که بر اساس برآوردهای رسمی نرخ تورم به بیش از ۴۰ درصد رسیده است، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، «عملکرد دولت های پیشین» ایران را عامل بروز چنین وضعیتی دانسته و خواستار مهار گرانی شده است.

قتل دختری در تهران در پی پایان دادن به رابطه با پسر


وقتی دختری تهرانی متوجه شد که برادران دوست پسرش عضو یک گروه خشونت‌آمیز هستند، تصمیم گرفت به رابطه پایان دهد، اما این پسر او را کشت.


دختری به نام “گلناز” با پلیس تماس گرفت و به مسئولان گفت که دوستش ۲۷ساله “ریحانه”، در پارک چیتگر در تهران مورد حمله قرار گرفته و او جان خود را از دست داده است.


با حضور نیروهای پلیس و اورژانس در محل متوجه شدند که این دختر بلافاصله فوت کرده است؛ در حالی که گلناز دوست دختر مقتول فاش کرد: «روز حادثه من و ریحانه به پارک چیتگر رفتیم تا ریحانه با سعید، پسر مورد علاقه‌اش،، صحبت کند. چون ریحانه شنیده بود که برادران سعید به عضویت گروهکی خشن درآمده‌اند و به همین خاطر هم نمی‌خواست با او رابطه داشته باشد و از سعید می‌ترسید. سعید پسر خشنی بود چند باری با ریحانه برخورد تند کرده بود».

فرمانده نیروی قدس سپاه حملات به اسرائیلی‌ها را «عملیات قهرمانه» خواند


فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران روز پنج‌شنبه ۲۵ فروردین گفت جمهوری اسلامی ایران از کسانی که علیه اسرائیل «مبارزه می‌کنند، پشتیبانی کرده» و این حمایت «همچنان ادامه دارد».


اسماعیل قاآنی با تقدیر از فلسطینیانی که عوامل درگیری‌های هفته‌های اخیر در داخل اسرائیل بوده‌اند، کشتن نظامیان و غیرنظامیان اسرائیلی را عملیات «قهرمانانه» نامید.


سخنان فرمانده نیروی قدس سپاه در شرایطی بیان شده که خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست تروریستی، به یکی از موضوعات اصلی در روند مذاکرات بین ایران و قدرت‌های جهانی تبدیل شده و عملا این گفت‌وگوها را قفل کرده است.