nazaninabo6

اقتصادی ، اجتماعی و تفریحی

nazaninabo6

اقتصادی ، اجتماعی و تفریحی

روسیه با «پهپادهای ساخت ایران» به اهدافی در بندر اودسا اوکراین حمله کرد


مقامات اوکراینی اعلام کردند که روسیه بامداد چهارشنبه ۳۰ فروردین با استفاده از «پهپادهای شاهد- ۱۳۶» ساخت ایران به بندر اودسا در جنوب این کشور حمله کرده است.


یوری کروک، رئیس اداره نظامی اودسا، در این زمینه گفت: این حملات تلفات جانی در پی نداشته و پدافند هوایی اوکراین اکثر پهپادهای مهاجم را منهدم کرده است اما برخی زیرساخت‌های نظامی اوکراین مورد اصابت قرار گرفته‌اند.


« شاهد-۱۳۶» یک پهپاد کوچک با قابلیت انفجار و هدایت خودکار است که ایران در اختیار روسیه قرار داده است.


روسیه ماه‌هاست که با پهپادهای ساخت ایران به‌صورت گسترده‌ای زیرساخت‌های غیرنظامی و مناطق مسکونی اوکراین را هدف قرار می‌دهد و نیروی هوایی این کشور نیز تاکنون بیش از ۵۰۰ پهپاد ایرانی را ساقط کرده ‌است؛ موضوعی که کشورهای غربی نیز آن را تایید و چندین بسته تحریمی علیه ایران اعمال کرده‌اند.


صنعت هواپیماهای بدون سرنشین روسیه تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته است و تعدادی از این پهپادها از زمان آغاز جنگ سرنگون شده‌اند که مسکو را وادار به واردات هواپیماهای بدون سرنشین از ایران کرده است.

یک شهپاد تجسسی آمریکا برای نخستین بار از تنگه هرمز عبور کرد

یک شهپاد آمریکایی، شناور هدایت‌شونده از راه دور، با قابلیت تجسس و نظارت بر آب‌های جنوب ایران، برای اولین بار از تنگه هرمز عبور کرد.


خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۳۰ فروردین گزارش داد که نیروی دریایی آمریکا برای اولین بار شهپاد ۱۳ متری «ام‌ای‌اس‌تی ۱۳» مجهز به حسگرها و دوربین‌ها را از تنگه هرمز، گذرگاهی ۳۳ کیلومتری که یک پنجم نفت تجاری جهان از آن می‌گذرد، عبور داد.


تیموتی هاوکینز، سخنگوی نیروی دریایی ایالات متحده، اعلام کرد عبور این شهپاد از تنگه هرمز توجه نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به خود جلب کرد، اما هیچ حادثه‌ای اتفاق نیفتاد.


به گفته او، دو کاتِر (شناور گارد ساحلی) آمریکا نیز شهپاد یاد شده را در گذر از تنگه هرمز همراهی کردند: «ایرانی‌ها شناورهای گارد ساحلی و شهپاد را در حال عبور از تنگه، مطابق با مقررات بین‌المللی، مشاهده کردند. یک پهپاد ایرانی و حداقل یک فروند شناور تندرو کلاس هودونگ، متعلق به سپاه پاسداران، نیز شهپاد را رصد کردند».


انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲: حکم دادگاه نمایشی را نمی‌پذیریم


انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ با انتشار بیانیه‌ای حکم صادره از سوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی در پرونده کشته شدن ۱۷۶ سرنشین این پرواز با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران را «حکم دادگاه نمایشی‌» خواند.


این انجمن با تاکید بر اینکه «به هیچ عنوان صلاحیت این دادگاه را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت و به چنین حکمی تن نمی‌دهد»، گفت: «ما در دادخواهی خسته نخواهیم شد. جان‌های زیبایی از دست رفت، حقیقت نامعلوم ماند و عدالت اجرا نشد.»


در این بیانیه، انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ با اشاره به اینکه قوه قضائیه جمهوری اسلامی «فرماندهان و متهمین اصلی جنایت را مورد تعقیب قرار نداده است» و فقط «ده متهم را بدون احراز هویت» معرفی کرده است، آمده که جلسات دادگاه را «در خفا شکل دادند»، به خانواده‌های کشته‌شدگان «اهانت کردند» و «بدون انجام تحقیقات بی‌طرفانه با حکمی صوری به این نمایش خاتمه دادند تا سناریوی از پیش تعیین شده خود را اجرا کنند».

هشدار یکی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران درباره ورود نیروی انتظامی به مقوله حجاب

حسین علایی، از فرماندهان ارشد و پیشین سپاه پاسداران با انتشار یادداشتی نسبت به ورود نیروی انتظامی به مقوله حجاب اجباری و برخورد پلیس با زنان و دختران هشدار داد و گفت که این امر به گسترش شکاف میان مردم و حاکمیت منجر خواهد شد.


آقای علایی در این یادداشت که در شماره دوشنبه ۲۸ فروردین ماه روزنامه شرق منتشر شده است، برخورد انتظامی با زنان و دخترانی را که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند، «تکرار خطای گشت ارشاد» نامید و گفت، «فعالیت چندین‌ساله گشت ارشاد نه‌تنها از میزان بدحجابی در جامعه نکاست، بلکه موجب واکنش شدید و گسترش کم‌حجابی شد».

شعارهای اعتراضی و ضد حکومتی مردم سقز در جریان خاکسپاری پیکر دو کولبر جوان


جمع گسترده‌ای از مردم سقز شامگاه شنبه در آرامستان آیچی این شهر، محل مزار مهسا امینی، برای خاکسپاری دو کولبر جوان جان‌باخته حضور یافتند و پس از خاکسپاری افشین فلاحی و مهدی رحمتی اقدام به سردادن شعارهای اعتراضی و ضد حکومتی کردند.


افشین فلاحی ۲۲ ساله و مهدی رحمتی ۲۳ ساله دو کولبر جوان اهل سقز بودند که روز پنجشنبه هفدهم فروردین ماه در سد عباس‌آباد بانه سقوط کرده و غرق شده بودند.