nazaninabo6

اقتصادی ، اجتماعی و تفریحی

nazaninabo6

اقتصادی ، اجتماعی و تفریحی

دادگاه تجدیدنظر سوئد حکم حبس ابد حمید نوری را تایید کرد


دادگاه تجدیدنظر در سوئد رأی نهایی خود در پرونده حمید نوری، دادیار سابق زندان گوهردشت، را عصر روز سه‌شنبه ۲۸ آذر، اعلام و حکم حبس ابد او را تایید کرد.


حمید نوری معروف به «حمید عباسی»، دادیار سابق زندان گوهردشت، به دو اتهام اصلی «جنایت جنگی از نوع بین‌المللی» و «قتل عمد» در سوئد به مدت ۹ ماه محاکمه شد.


او سرانجام در تیرماه سال ۱۴۰۱ به‌دلیل مشارکت در اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان سال ۶۷ به حبس ابد محکوم شد؛ حکمی که وکلای او در سوئد برایش درخواست تجدیدنظر دادند.


دادگاه تجدیدنظر در بیانیه‌ای اعلام کرد که حکم این متهم ۶۲ ساله که پارسال به‌دلیل نقض شدید قوانین بشردوستانه بین‌المللی و قتل صادر شده بود، «در بخش‌های مهمی» تأیید شده است.


رابرت گرین، قاضی این دادگاه، پس از تأیید حکم اعلام کرد: « ارزیابی ما این است که پرونده ارائه شده از سوی دادستان قوی و در کل قانع‌کننده است و دادگاه منطقه‌ای درست تشخیص داد که اتهامات دادستان تا حد زیادی مستند است.»


این حکم می‌تواند بر سرنوشت زندانیان سوئدی در ایران از جمله یوهان فلودروس،‌ دیپلمات اتحادیه اروپا که بیش از ۶۰۰ روز است در بازداشت‌ به سر می‌برد، تأثیرگذار باشد.

پیش‌بینی برداشت «۳۶۵ هزار میلیارد تومانی» دولت از صندوق توسعه ملی تا پایان امسال

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرده که انتظار می‌رود دولت برای جبران کسری بودجه امسال، ۱۹۵ هزار میلیارد تومان (همت) از دارایی‌های صندوق توسعه ملی برداشت کند.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، روز یکشنبه ۲۶ آذرماه با استناد به آمارهای عملکرد بودجه امسال گزارش داد که دولت در ۷ ماه اول ۲۵ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های صندوق برداشت کرده و بنا به اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس انتظار می‌رود به تا پایان سال این رقم به ۱۹۵ هزار میلیارد تومان برسد.

از سوی دیگر، دولت اخیراً اجازه یافت که ۲۰ درصد از درآمدهای نفتی متعلق به صندوق توسعه ملی در سال جاری را برداشت کند که معادل ۱۷۰ همت است.

بدین ترتیب، دولت در سال جاری درمجموع ۳۶۵ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های صندوق را برداشت خواهد کرد.

مهدی غضنفری رئیس صندوق توسعه مالی اردیبهشت امسال گفته بود که ۶۷ درصد از منابع ۱۵۰ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی توسط دولت‌ها برداشت شده و این صندوق تقریباً خالی شده است.


آمریکا و بریتانیا شمار دیگری از اعضای کلیدی و تأمین‌کنندگان مالی حماس را تحریم کردند


دولت‌های آمریکا و بریتانیا با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای تعدادی از عوامل کلیدی و نیز تأمین‌کنندگان مالی حماس در نقاط مختلف جهان به ویژه ترکیه را تحریم کردند.


در این زمینه بریتانیا، چندین چهره کلیدی حماس از جمله محمود زهار از بنیانگذاران حماس را تحریم کرده است.


این تحریم‌ها در چارچوب چهارمین دور تحریم‌های واشینگتن و لندن علیه این گروه افراطی از زمان حمله‌اش به اسرائیل در هفتم اکتبر است.


بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا که روز چهارشنبه ۲۲ آذر منتشر شد، تحریم‌های آمریکا هشت نفر را هدف قرار می‌دهد که جزو نمایندگان گروه افراطی حماس در خارج از غزه و همچنین مسئولان امور مالی این گروه هستند.


حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی طبقه‌بندی شده است.


به گفته برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، گروه افراطی حماس همچنان به شبکه‌هایی از مقام‌ها و وابستگان خود که دارای موقعیت‌های خوبی هستند، دسترسی دارد.

صالح نیکبخت در غیاب خانواده مهسا امینی جایزه ساخاروف را دریافت کرد


وکیل خانواده مهسا (ژینا) امینی که توانسته از ایران خارج شود به همراه افسون نجفی خواهر یکی از قربانیان اعتراضات ایران و مرسده شاهین‌کار از آسیب‌دیدگان چشمی اعتراضات با حضور در پارلمان اروپا جایزه ساخاروف را دریافت کردند.


صالح نیکبخت روز سه‌شنبه بیست و یکم آذر در مقابل رئیس و اعضای پارلمان اروپا و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که از طرف همه زنان ایران از اهدای این جایزه ساخاروف به مهسا امینی قدردانی می‌کند.


وکیل خانواده امینی کمی پیش از دریافت این جایزه گفت که «ژینا» تجسم زندگی بود.

سخنگوی شورای شهر تهران: حجاب‌بان‌ها تحت نظارت «مجموعه فرهنگی مترو» فعالیت می‌کنند


سخنگوی شورای شهر تهران می‌گوید نیروهای حجاب‌بان که در ایستگاه‌های مترو به شهروندان تذکر می‌دهند تا حجاب اجباری را رعایت کنند، زیر نظر «مجموعه فرهنگی مترو» فعالیت می‌کنند.


علیرضا نادعلی روز دوشنبه ۲۰ آذر با بیان اینکه «دشمن کشور را به بهانه حجاب به هم ریخت»، در گفت‌وگو با وب‌سایت دیده‌بان ایران گفت: «در برخی ایستگاه‌ها یگان حفاظت مترو یا طرح‌های دیگر اجتماعی توسط نیروهای فعال مردمی ذیل نظارت مجموعه فرهنگی مترو فعال شده‌اند.»


آقای نادعلی با اشاره به اینکه در زمان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» و «التهاب فضا» برخی از وظایف از سوی متروی تهران انجام نشده،‌ افزود: «با تشکیل حاکمیت اسلامی باید احکام الهی برقرار شود و یکی از این احکام حجاب است.»


در همین زمینه نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس روز ۹ آذرماه استقرار نیروهای حجاب‌بان در ایستگاه‌های مترو را «براساس بخشنامه وزیر کشور» خواند و خواستار آن شد که نیروهای حجاب‌بان باید در همه جا مستقر شوند.