nazaninabo6

اقتصادی ، اجتماعی و تفریحی

nazaninabo6

اقتصادی ، اجتماعی و تفریحی

یک مقام وزارت بهداشت: تهرانی‌ها تا حد امکان در فضای باز نمانند؛ تداوم آلودگی در پنج کلان‌شهر دیگر


یک مقام وزارت بهداشت روز شنبه ۲۹ آبان از وضعیت «ناسالم» هوای تهران برای «همه گروه‌ها» خبر داد و از شهروندان مقیم پایتخت خواست تا جای ممکن از تردد غیر ضروری در سطح شهر و یا ماندن در فضای باز خودداری کنند.


عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، با اعلام این خبر افزود شاخص آلودگی در ۱۶ ایستگاه تهران بالای ١۵٠ گزارش شده است.


به گفته این مقام وزارت بهداشت، در منطقه ۲ شدیدترین وضعیت آلودگی را شاهد هستیم و کیفیت هوا در این منطقه «بسیار ناسالم» است. محله‌های پونک، شهرآرا، گیشا، تهران‌ویلا، شهرک غرب و سعادت‌آباد در منطقه ۲ شهرداری تهران قرار دارند.


در این گزارش از همه شهروندان تهرانی خواسته شده از ورزش در فضای باز بپرهیزند و افراد کمتر در فضای باز حضور داشته باشند. همچنین، گروه‌‌های حساس همچون سالمندان، بیماران تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان تا حد امکان در سطح شهر تردد نکنند.


آقای شاهسونی با بیان این‌که آلودگی هوا به معضل جدی پایتخت تبدیل شده، به کارگروه شرایط اضطرار استان تهران هشدار داد که برای حل این معضل، تصمیمی فوری اتخاذ کند.

افزایش ۲۴ درصدی در واردات برنج به ایران در مقایسه با سال گذشته


شرکت بازرگانی دولتی ایران از افزایش ۲۴ درصدی در واردات برنج در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته به دلیل کاهش عرضه برنج داخلی خبر داد.


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت براتعلی، مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران، روز شنبه، ۲۹ آبان گفت که رشد قیمت برنج در سال جاری به دلیل کم شدن عرضه آن و ناشی از خشکسالی بوده است.


به گفته آقای براتعلی، طی ۸ ماهه امسال، ۶۶۵ هزار تن برنج خارجی وارد کشور شده که سهم شرکت بازرگانی دولتی ایران ۲۲۰ هزار و سهم بخش خصوصی ۴۴۵ هزار تُن از آن بوده است.


جواد ساداتی‌نژاد، وزیر کشاورزی ۲۱ شهریور گفته بود که تولید برنج ایرانی در یک سال گذشته ۱۸ درصد کاهش داشته است.


در همین رابطه جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج کشور رقم کاهش تولید داخلی را ۸ درصد اعلام کرده بود.


آقای علیزاده شایق همچنین گفته بود: «شرکت بازرگانی دولتی همواره در پی واردات بوده و این رویکرد ادامه دارد.»

افزایش تهدیدها و فشارهای امنیتی بر خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸


گزارش‌ها از ایران حاکی است که تهدیدها و فشارهای امنیتی بر خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ برای لغو مراسم یادبود جان‌باختگان و وادار کردن بازماندگان به سکوت همچنان ادامه دارد.


مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و فعال مدنی مقیم آمریکا، روز پنج‌شنبه ۲۷ آبان در توئیتی از «حمله ۵۰ مامور به مراسم دومین سالگرد مادران آبان» خبر داد. او در همین زمینه ویدئوی گفت‌وگویی با مادر امیرحسین زارع‌زاده از کشته‌شدگان آبان ۹۸ را منتشر کرد.


در این ویدئو مادر امیرحسین زارع‌زاده شرح می‌دهد که پس از یورش ماموران به آن‌ها گفته است، نه‌تنها مرعوب فشارهای امنیتی نخواهد شد، بلکه بنر بزرگی از عکس فرزندش و دیگر کشته‌شدگان آبان را بالا می‌برد و روی آن می‌نویسد «خامنه‌ای قاتل است».

نماینده مجلس خواستار جلوگیری از تحصیل زنان تا بیشتر بچه‌دار شدند

مهرداد ویس کرمی، یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحصیل زنان مانع از بچه دار شدن آنها می شود.


ویس کرمی، نماینده خرم‌آباد و عضو کمیسیون آموزش مجلس، اظهار داشت: «این موضوع با طرح حمایت از جوانان و قانون مصوب مجلس در تضاد است».


وی توضیح داد که بین تحصیل زنان و ازدواج و فرزندآوری رابطه معکوس وجود دارد، و تاکید کرد که هدف قانون “حمایت از خانواده و جوانی جمعیت” این است که زنان بتوانند نقش مادری خود را ایفا کنند.


ویس کرمی که یکی از برجسته ترین حامیان قانون “جوانی جمعیت” است، نشان کرد: «این طرح کار از راه دور و شرایط تحصیلی را آسان تر و انعطاف پذیرتر می کند».


وی اضافه کرد که این طرح به گونه ای تدوین شده است که زنان احساس کنند ازدواج و فرزندآوری مانعی برای ادامه تحصیل و سمت های علمی و حرفه ای آنها نیست.

سازمان شفافیت بین‌الملل: وضعیت فساد در بخش نظامی ایران بحرانی است




سازمان شفافیت بین‌الملل در گزارشی وضعیت فساد در بخش نظامی ایران در سال ۲۰۲۰ را بحرانی ارزیابی کرد.


سازمان شفافیت بین‌الملل: وضعیت فساد در بخش نظامی ایران بحرانی است

 وضعیت فساد در بخش نظامی ایران بحرانی است؛ ای نسازمان در گزارشی وضعیت فساد در بخش نظامی ایران در سال ۲۰۲۰ را بحرانی ارزیابی کرد.


بر اساس این گزارش، به استثنای شاخص مربوط به پرسنل که در وضعیت پرخطر قرار دارد، سایر شاخص‌های بخش نظامی ایران اعم از سیاسی، مالی، عملیاتی و تدارکات در وضعیت بحرانی قرار دارند.