nazaninabo6

اقتصادی ، اجتماعی و تفریحی

nazaninabo6

اقتصادی ، اجتماعی و تفریحی

وزیر خارجه ایران از دیدار با همتای عربستانی خود در اردن خبر داد


وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران از دیدار با فیصل بن فرحان، همتای عربستانی خود، در حاشیه اجلاس «بغداد-۲» در اردن خبر داد.


حسین امیرعبداللهیان روز چهارشنبه ۳۰ آذر در توئیتی اعلام کرد در حاشیه کنفرانس «بغداد-۲» فرصتی برای دیدار با برخی از همتایانم از جمله وزیران خارجه عمان، قطر، عراق، کویت و عربستان سعودی فراهم شد.


او در ادامه مدعی شد که وزیر خارجه عربستان سعودی نسبت به آمادگی کشورش برای ادامه مذاکرات با ایران ابراز «اطمینان» کرد.


وزارت خارجه عربستان هنوز به این اظهارات واکنش نشان نداده، اما در صورت تایید این خبر، این نخستین دیدار وزیران خارجه دو کشور از زمان قطع روابط دیپلماتیک تهران و ریاض به‌دلیل حمله به سفارت عربستان در ایران در سال ۱۳۹۵ خواهد بود.

شمار جان‌باختگان اعتراضات سراسری در ایران به ۵۰۶ تن رسید


ارگان خبری فعالان حقوق بشری در ایران اعلام کرد از ۲۶ شهریور همزمان با شروع اعتراضات تا ۲۹ آذر، ۵۰۶ معترض در پی خشونت نیروهای امنیتی جان خود را از دست داده‌اند.


به گزارش هرانا همچنین در این مدت ۶۹ کودک یا نوجوان زیر ۱۸ سال در ۱۶۱ شهر معترض جان باخته‌اند.


بر این اساس ۱۸۴۵۷ نفر هم به جرم شرکت یا حمایت از اعتراضات مردم بازداشت شده‌اند که هویت ۴۰۰۳ تن از آنها مشخص شده است.


در این بازه زمانی دانشجویان و اساتید ۱۴۴ دانشگاه نیز در اعتراضات شرکت داشته‌اند که در این میان ۶۵۲ دانشجو بازداشت شده‌اند.


در خبری دیگر محمدحسین آجرلو، همسر نیلوفر حامدی در توییتر نوشت: «کیفرخواست ‎نیلوفر روز سه‌شنبه صادر شده و پرونده او در چند روز آینده به دادگاه انقلاب ارجاع می‌شود.»

دستکم ۵۰۲ معترض کشته شده‌اند، موج حمایت‌ از ترانه علیدوستی


آخرین بیلان ارگان فعالان حقوق بشر ایران "هرانا" از اعتراضات سراسری، از جان‌باختن ۵۰۲ نفر در طول سه ماه حکایت می‌کند. در میان کشته‌شدگان ۶۹ کودک و نوجوان وجود دارند. هرانا آمار تخمینی بازداشت شدگان را ۱۸۴۵۲ نفر شامل ۶۵۲ دانشجو و تعداد شهرهایی را که صحنه تجمع بوده‌اند ۱۶۱ مورد عنوان کرده است.


 این به روز رسانی از ۲۶شهریور تا ۲۷ آذر را در بر می‌گیرد. این خبرگزاری یادآور شده که آمارها نهایی نیستند و صرفا اطلاعات بررسی شده را شامل می‌شوند.

اصرار قوه قضائیه بر درستی احکام اعدام: «سزای کسی که با خدا و پیامبر می‌جنگد جز دار نیست»


سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی با اصرار بر درستی صدور و اجرای حکم اعدام برای معترضان بر اساس یک آیه قرآنی ادعا کرد که حکومت ایران در جریان اعتراضات اخیر، نسبت به چهره‌های شاخص «مدارا» کرده است.


مسعود ستایشی که در نشست مطبوعاتی روز سه‌شنبه، ۲۹ آذر، صحبت می‌کرد، اشاره روشنی به «چهره‌های شاخص» نکرده است.


با این حال ادعای مدارا از طرف وی در حالی بیان می‌شود که تاکنون، دستگاه قضایی ایران، دو تن از معترضان جوان را اعدام کرده و برای تعداد دیگری نیز حکم اعدام صادر کرده است.


در عین حال آقای ستایشی در حالی مدعی «مدارای» این نهاد زیرمجموعه رهبر جمهوری اسلامی شده که برای بسیاری از متهمان محکوم به اعدام، ادله روشنی مبنی بر ارتکاب به جرم وجود ندارد.


دادگاه‌های جمهوری اسلامی بر اساس اعتراف تحت فشار یا شکنجه متهم یا نزدیکان آنها و در شرایط فقدان وکیل اختیاری و تشریفات قضایی، بازداشت‌شدگان را محکوم کرده‌اند.


شیوه بازداشت متهمان که به صورت هجوم و بازداشت خشن در منزل یا خیابان یا حتی ربایش بوده و پخش اعترافات اجباری که در مواردی آثار ضرب و جرح متهم بر چهره وی قابل مشاهده بوده، از دیگر موارد کاربرد خشونت عریان توسط نهادهای انتظامی و قضایی در جریان اعتراضات اخیر است.

چهار عضو سپاه و بسیج در سراوان کشته شدند


سپاه پاسداران از کشته شدن چهار نیروی سپاهی و بسیجی در روز دوشنبه، ۲۸ آذر در سراوان واقع در استان سیستان و بلوچستان خبر داد.


روابط عمومی «قرارگاه قدس جنوب شرق» در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این چهار نفر متعلق به «نیروهای تیپ ۴۴ قمر بنی‌هاشم نیروی زمینی سپاه» در منطقه مرزی سراوان در «درگیری با گروهک‌های تروریستی» کشته شده‌اند.


مقامات جمهوری اسلامی ایران از اصطلاح «گروهک‌های تروریستی» برای اشاره به گروه‌های مسلح مخالف حکومت استفاده می‌کنند.


در اطلاعیه اخیر سپاه به نام این گروه و تعداد تلفات آن در درگیری امروز اشاره نشده و تنها آمده است که اعضای این گروه مسلح «به خاک پاکستان متواری شدند.»


بر اساس اطلاعیه قرارگاه قدس ، در این رویداد یک سپاهی با درجه ستوان دومی و هویت محمد گودرزی و سه عضو بسیج با نام‌های رحیم بخش‌پرکی، حمیدرضا عابدی و محمود نیک‌خواه‌زاده کشته شده‌اند.