nazaninabo6

اقتصادی ، اجتماعی و تفریحی

nazaninabo6

اقتصادی ، اجتماعی و تفریحی

زلنسکی با هدف «تقویت روابط با جهان عرب» وارد جده در عربستان شد


همزمان با نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در شهر جده در عربستان سعودی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهور اوکراین، ظهر روز جمعه، ۲۹ اردیبهشت، توییت کرد که وارد جده شده است.


ساعتی پیش از آن ابتدا خبرگزاری رویترز به نقل از یک «منبع آگاه» خبر داده بود که آقای زلنسکی در راه پرواز به سوی جده است.


برگزاری این اجلاس در روز ۲۹ اردیبهشت با میزبانی ملک سلمان، پادشاه عربستان، ابتدا به دلیل حضور بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه مورد توجه گسترده منطقه و جامعه بین‌المللی قرار گرفته بود.


این نخستین بار پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه در ۱۲ سال پیش است که میزبان اجلاس به‌طور رسمی از بشار اسد برای حضور در آن دعوت کرده است. آقای اسد از روز ۲۸ اردیبهشت با استقبال رسمی مقامات سعودی در جده به سر می‌برد.


با این حال سفر غیرمنتظره و بی‌سابقه رئیس جمهور اوکراین در میانه جنگ با روسیه به عربستان سعودی احتمالا حضور بشار اسد را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

اعدام سه متهم «خانه اصفهان» اعتراض جهانی را برانگیخت؛ درخواست برای مجازات جمهوری اسلامی


تنها ساعاتی پس از انتشار خبر، اعدام سه متهم پرونده موسوم به «خانه اصفهان» موجی از واکنش‌های داخلی و بین‌المللی را به همراه داشته و بسیاری خواستار اقدامات تنبیهی علیه جمهوری اسلامی شدند.


وزیر خارجه استرالیا روز جمعه در توئیتی نوشت که اعدام مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی «نمونه‌ای از وحشیگری رژیم علیه مردمش است».


پنی وانگ اضافه کرد: «ما این قتل‌های مذموم را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنیم. فکر ما با خانواده آنهاست. استرالیا در کنار مردم ایران ایستاده است.»


سایمون برمینگام سناتور استرالیایی در توئیتی نوشت: «اخبار اعدام‌های بیشتر در ایران یادآوری غم‌انگیزی از وحشیگری رژیم حاکم در ایران از جمله علیه مردم خود است.»


مارتینا رِنِر، نماینده پارلمان آلمان، نیز در توئیتی از «خشم آمیخته با عجز» خود در برابر این اعدام‌ها سخن گفت و تاکید کرد: «ما در برابر رشادت‌های مردم ایران سر تعظیم فرود می‌آوریم و امیدواریم روزی در ایران آزاد شخصا به بستگان [اعدام‌شدگان] تسلیت بگوییم.»

سلمان رشدی: آزادی بیان در غرب در خطر است

و


سلمان رشدی، نویسنده سرشناس بریتانیایی-آمریکایی، در اولین سخنرانی خود ۹ ماه پس از زخمی شدن در یک حمله با چاقو، هشدار داد که آزادی بیان در غرب بیش از هر زمان دیگری در طول حیات او در خطر است.


آقای رشدی این سخنرانی ویدئویی را غروب روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت در مراسم سالانه جایزه کتاب بریتانیا ایراد کرد که در آن جایزه «­آزادی انتشار­» به او اهدا شد.


برگزارکنندگان مراسم گفتند که این جایزه «نشانه قدردانی از عزم و شهامت نویسندگان، ناشران و کتابفروشانی است که به­ رغم تهدیدهایی که با آن مواجه هستند در برابر نابردباری و تعصب می‌ایستند».


سلمان رشدی در بخشی از سخنرانی خود گفت: «­به نظرم در مقطعی زندگی می‌کنیم که آزادی بیان و آزادی انتشار در کشورهای غربی حداقل در دوره حیات من تا این حد در خطر نبوده است».

آمریکا دیگر امکان اعمال تحریمهای جدید علیه روسیه و ایران را ندارد

جمهوری آذربایجان از بازداشت یک گروه اسلامگرای «وابسته به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی» به اتهام تلاش برای ترور مقامات و تشکیل یک دولت اسلامی در این کشور خبر داد.

مکرون: دو شهروند فرانسوی زندانی در ایران آزاد شدند؛ فرانسویان آزاد شده «در راه بازگشت به خانه»


رئیس جمهور فرانسه روز جمعه ۲۲ اردیبهشت خبر داد که برنارد فیلن ۶۴ ساله و بنجامین بریِ‌یر ۳۸ ساله، دو شهروند فرانسوی زندانی در ایران، آزاد شدند. این دو فرانسوی در زندان وکیل‌آباد مشهد در بازداشت بودند.


کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، نیز در بیانیه‌ای جداگانه ضمن اشاره به گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود، تأیید کرد که این دو شهروند فرانسوی آزاد شده، هم‌اکنون، در راه بازگشت به فرانسه هستند.


در بیانیۀ خانم کولونا به جزییات بیشتری دربارۀ این تماس تلفنی که روز جمعه انجام گرفت، اشاره نشده است.


پیشتر اوایل همین روز، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) نیز خبر آزادی آقای فیلن را منتشر کرده بود.


روابط پاریس و تهران در ماه‌های اخیر به‌دلیل بازداشت هفت شهروند فرانسوی رو به تیرگی گذاشته بود. دولت فرانسه این بازداشت‌های خودسرانه را هم‌ردیفِ «گروگان‌گیری حکومتی» توصیف کرده است.