nazaninabo6

اقتصادی ، اجتماعی و تفریحی

nazaninabo6

اقتصادی ، اجتماعی و تفریحی

آمریکا دیگر امکان اعمال تحریمهای جدید علیه روسیه و ایران را نداردآمریکا سامانه‌های پدافند هوایی بیشتری در خاورمیانه مستقر می‌کند


پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، روز شنبه ۲۹ مهر اعلام کرد در واکنش به حملات انجام شده اخیر علیه نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، این کشور سامانه موشکی پدافند هوایی بیشتری در منطقه مستقر می‌کند. این سامانه‌ها از نوع پاتریوت و تاد هستند.


آمریکا از آغاز جنگ حماس و اسرائیل در روز ۱۵ مهر، تا حال دو ناو هواپیمابر، کشتی‌های پشتیبانی آن‌ها و حدود ۲ هزار تفنگدار دریایی را راهی خاورمیانه کرده و این ناوها در شرق دریای مدیترانه در نزدیکی اسرائیل مستقر شده‌اند.


لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا که خود برای بیان «حمایت بی‌دریغ» واشینگتن از اسرائیل و «اطمینان از تأمین تمامی نیازهای اسرائیل برای دفاع از خود» به منطقه سفر کرد، پس از سفرش نیز به‌طور منظم و تقریباً روزانه در تماس و گفت‌وگوی تلفنی با یوآو گالانت، همتای اسرائیلی خود بوده است.


ژنرال آستین روز شنبه گفت به دنبال گفت‌وگوهای مفصل با رئیس‌جمهور ایالات متحده در خصوص تنش‌های اخیر ناشی از ایران و نیروهای نیابتی آن در خاورمیانه، پنتاگون امروز یک رشته گام‌های بیشتر با هدف تقویت بیشتر دفاعی در منطقه برداشت.

جایزه عالی حقوق بشری اتحادیه اروپا به مهسا امینی و جنبش «زن، زندگی، آزادی» اهدا شد


پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه، ۲۷ مهرماه، جایزه حقوق بشری اتحادیه اروپا را به مهسا امینی و جنبش «زن، زندگی، آزادی» در ایران اهدا کرد.


جایزه آزادی تفکر و عقیده ساخاروف عالی‌ترین جایزه‌ای است که اتحادیه اروپا سالانه به فعالان حقوق بشر یا مجموعه‌ای از فعالیت‌های حقوق بشری اهدا می‌کند. جایزه نقدی ساخاروف ۵۰ هزار یورو است.


هنوز مشخص نیست که چه افراد یا گروه‌هایی به نمایندگی از مهسا امینی و جنبش زن زندگی آزادی آن را دریافت خواهند کرد. مراسم اهدای این جایزه ۲۲ آذرماه امسال (۱۳ دسامبر) در شهر استراسبورگ فرانسه برگزار خواهد شد.

رئیس پلیس آگاهی می‌گوید آثار ورود جبری در صحنهٔ قتل داریوش مهرجویی و همسرش ندیده‌اند


رئیس پلیس آگاهی ایران روز یکشنبه ۲۳ مهر در محل قتل داریوش مهرجویی و همسرش، وحیده محمدی‌فر، به رسانه‌ها گفت که «آثار ورود جبری در صحنهٔ قتل خانوادهٔ مهرجویی دیده نمی‌شود و تخریبی در درها صورت نگرفته است».

محمد قنبری همچنین افزود که «با بررسی صحنهٔ جرم، آثاری در صحنهٔ قتل پیدا شده است که ما احتمال می‌دهیم مربوط به قاتل باشد».

روز یک‌شنبه خبرگزاری فارس نیز به نقل از «یک منبع آگاه» نوشت که تاکنون چهار مظنون در جریان تحقیقات و رسیدگی به پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر بازداشت شده‌اند و هیچ‌یک از افراد بازداشت‌شده از اتباع بیگانه نبوده‌اند.


این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران در ادامه این خبر این‌گونه گمانه‌زنی کرده است که «با توجه به نوع جنایت و خشونت آن احتمال کینه شخصی وجود دارد. ممکن است سرقت جزئی طلا و موبایل‌ها با هدف رد گم کنی صورت گرفته باشد.»


در همین روز نیز مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز می‌گوید نقش اتباع غیرایرانی در قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر که شب گذشته در ویلای خود در اطراف کرج به قتل رسیدند، «مشخص نیست و این ادعا تأیید نشده است».

از محمد الضیف، طراح عملیات غافلگیرکننده علیه اسرائیل، چه می‌دانیم؟


محمد الضیف فرمانده گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی گروه فلسطینی حماس، مغز متفکر و طراح حمله ‌غافلگیرکننده روز شنبه ۱۵ مهر به اسرائیل به شمار می‌آید.


این حمله که جنگی جدید میان حماس و اسرائیل رقم زد، بار دیگر نگاه‌ها را به نقش محوری این فرمانده نظامی حماس که بیش از ۳۰ سال است توانسته از چنگ اسرائیل فرار کند.


محمد الضیف، ۶۰ ساله و از اهالی غزه است. او که از سال ۲۰۱۵ در فهرست تروریستی ایالات متحده آمریکا قرار گرفته، بیش از ۳۰ سال است که به عنوان تهدیدی مستقیم علیه امنیت داخلی آمریکا شناخته شده، و به طور حتم از میان برداشتن او یکی از اهداف بزرگ اسرائیل در جنگ جاری است.

جهان تلاش روسیه برای بازگشت به شورای حقوق بشر، در آستانه رأی‌گیری سازمان ملل


با نزدیک شدن به رأی‌گیری شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد عضویت دوباره روسیه در این شورا، روسیه که سال گذشته به دلیل حمله به اوکراین از این شورا اخراج شده، بر تلاش خود برای عضویت دوباره افزوده است.


در حالی که اوکراین و متحدانش نگرانند روسیه دوباره صاحب کرسی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شود، را‌ی‌گیری در این زمینه برای سه‌شنبه ۱۸ مهرماه برنامه‌ریزی شده است.


در این رأی‌گیری، سه کشور روسیه، آلبانی و بلغارستان بر سر دو کرسی به نمایندگی از اروپای شرقی رقابت می‌کنند.


شبکه جهانی بی‌بی‌سی می‌گوید نسخه‌ای از نامهٔ روسیه به ۱۹۳ عضو سازمان ملل را که قرار است در این رأی‌گیری شرکت کنند در اختیار دارد که در آن وعده داده شده طی عضویت خود در شورای حقوق بشر از «تبدیل این نهاد به دستگاه مجازات» جلوگیری کند.


این تلاش‌ها در حالی انجام می‌شود که سرکوب مخالفان کرملین در داخل روسیه به سطحی کم‌سابقه رسیده و حملات روسیه به مناطق غیرنظامی در اوکراین نیز ادامه دارد.


خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش می‌دهد که روسیه در هفته‌های اخیر رایزنی‌های فشرده‌ای داشته و کوشیده است با سیاست هویج و چماق آرای لازم را به دست آورد.