nazaninabo6

اقتصادی ، اجتماعی و تفریحی

nazaninabo6

اقتصادی ، اجتماعی و تفریحی

شمار جان‌باختگان اعتراضات سراسری در ایران به ۴۱۹ تن رسید


ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کرد از ۲۶ شهریور تا ۲۹ آبان ۴۱۹ نفر در اعتراضات ایران جان خود را از دست داده‌اند که ۶۰ نفر از آنها کمتر از ۱۸ سال سن داشتند.


خبرگزاری هرانا تعداد بازداشت‌شدگان را هم تا پایان ۲۸ آبان ۱۷۴۵۱ نفر اعلام کرد و افزود از این تعداد هویت ۳۰۲۴ تن مشخص شده است.


با تداوم اعتراضات سراسری بعد از فراخوان‌های سه‌روزه آبان ماه، شمار شهرهای معترض نیز به ۱۵۵ شهر افزایش یافت. ۱۴۲ دانشگاه کشور نیز به اعتراضات پیوسته‌اند که در این میان ۵۴۰ دانشجو بازداشت شده‌اند.


در این روز همچنین ۱۰۵۹ تجمع شهری و دانشگاهی در سراسر کشور صورت گرفت که بیشترین میزان خشونت از سوی نیروهای امنیتی را به دنبال داشت.

حبس خانگی» خانواده پویا بختیاری در سالگرد کشته شدن او به دست نیروهای حکومتی

خواهر پویا بختیاری از «حبس خانگی» و «قطع اینترنت خطوط» تلفن همراه تمام اعضای خانواده خود همزمان با سومین سالگرد کشته شدن برادرش خبر داد.


مونا بختیاری روز پنج‌شنبه، ۲۶ آبان، در توئیتر ضمن اعلام این خبر گفت که حبس خانگی اعضای خانواده بختیاری با «تهدید» و «حکم جلب» صورت گرفته و اجازه خروج آن‌ها از خانه و برگزاری مراسم داده نشده است.


خانم بختیاری در ادامه نوشته است که دایی او، اشکان شیرپیشه، نیز به همراه همسرش عصر ۲۵ آبان بازداشت شده‌ است.

فهرست دریافتی: بیش از ۱۱۰ نویسنده و روزنامه‌نگار در ایران اخیرا بازداشت یا تهدید شده‌اند


بر اساس فهرستی که به دست رادیوفردا رسیده، در جریان اعتراضات اخیر ایران بیش از ۱۱۰ نویسنده و روزنامه‌نگار توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به دلایل سیاسی بازداشت یا تهدید شده‌اند یا مورد آسیب قرار گرفته‌اند.


این فهرست شامل ۱۱۶ اسم است که از سرنوشت تعدادی از آنان اطلاعی در دست نیست و اسامی چند هنرمند یا دانشجوی رشته‌های هنری به‌ویژه تئاتر نیز در آن وجود دارد.


جمهوری اسلامی آمار دقیق و هویت همه افراد بازداشت شده در جریان اعتراضات جاری در ایران را اعلام نمی‌کند.


در فهرستی که رادیوفردا دریافت کرده، اسامی نویسندگان و روزنامه‌نگارانی چون آتفه چهارمحالیان شاعر و دبیر پیشین کانون نویسندگان ایران، و محسن زهتابی نویسنده، و مظاهر شهامت شاعر، دیده می‌شود.


همچنین برخی از نام‌های موجود در این فهرست، مثل آرش گنجی و کیوان صمیمی پیش از آغاز اعتراضات ایران زندانی شده‌اند و به «مرگ مشکوک» محمد شعبانی پناهنده ایرانی در ترکیه نیز در این فهرست اشاره شده است.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران: بازداشت دست‌کم ۶۲ روزنامه‌نگار در ایران از آغاز اعتراضات سراسری


کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران اعلام کرد که از آغاز اعتراضات سراسری در ایران که به‌دنبال جان باختن مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز، در بازداشت گشت ارشاد تهران رخ داد، تاکنون دست‌کم ۶۲ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند.


این نهاد روز سه‌شنبه ۲۴ آبان فهرست روزنامه‌نگاران بازداشتی در ایران را منتشر کرد و گفت که این فهرست بر اساس منابع خبری کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران در داخل ایران، گزارش رسانه‌ها و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران تهیه شده است.


به گفته کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، تاکنون ۱۴ تن از این روزنامه‌نگاران به قید وثیقه آزاد شده‌اند و یک تن از آن‌ها دوباره دستگیر شده است.


یلدا معیری عکاس خبری، روح الله نخعی گزارشگر سیاست خارجی، علیرضا خوشبخت و زهرا توحیدی گزارشگران سیاسی، فاطمه رجبی گزارشگر اقتصادی، مجید توکلی مفسر سیاسی و ستون‌نویس رسانه‌ها، مسعود و خسرو کردپور سردبیران آژانس خبری مکریان، کیانوش سنجری روزنامه‌نگار سابق صدای آمریکا، نیلوفر حامدی گزارشگر روزنامه شرق و الهه محمدی گزارشگر روزنامه هم‌میهن از جمله این روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده هستند.


در این میان سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات پیشتر با انتشار بیانیه‌ای مشترک، نیلوفر حامدی و الهه محمدی را به‌ انتشار نخستین عکس مهسا امینی روی تخت بیمارستان و «اخبار جهت‌دار» از مراسم تشییع، تدفین و تجمعات اولیه متهم کرده‌اند.

کشف ۵۳ قبضه سلاح جنگی و شکاری و مهمات در مرز ارومیه


به گزارش همشهری آنلاین، سردار حسین‌خانی در تشریح این خبر اظهار کرد: در اجرای طرح مبارزه با قاچاق سلاح و مهمات در نقطه صفر مرزی، ماموران هنگ مرزی ارومیه با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی و رصد گذرگاه‌ها، مسیر تردد کاروان قاچاق سلاح در ارتفاعات صعب‌العبور مرزی را شناسایی و توقیف محموله را در دستور کار خود قرار دادند.


وی افزود: مرزبانان هنگ مرزی ارومیه با انجام اقدامات پیچیده اطلاعاتی و رصد شبانه روزی معابر مرزی در شرایط بسیار سخت و نامساعد جوی، موفق به کشف تعداد ۵۳ قبضه سلاح شکاری و جنگی قاچاق شامل ۱۴ قبضه سلاح کلت کمری جنگی به همراه ۹ تیغه خشاب و ۹ کیف حمل متعلق به کلت، ۲۷ قبضه سلاح وینچستر تاشو و ۱۲ قبضه سلاح شکاری تک لول شدند.


سردار حسین‌خانی اضافه کرد: مرزبانان دلاور استان آذربایجان غربی در اقدام غافلگیرانه دیگری در حوزه استحفاظی هنگ مرزی سردشت موفق به کشف ۵۲ عدد خشاب و یک هزارو پانصد و شصت عدد گلوله جنگی کلاش شدند.


فرمانده مرزبانی استان بیان اینکه قاچاقچیان که از دستیابی به اهداف شوم شان ناکام ماندند و با استفاده از تاریکی شب به آن سوی مرزها متواری شدند، تصریح کرد: در این رابطه پرونده قضائی تشکیل و تلاش مرزبانان برای دستگیری قاچاقچیان در دستور کار قرار دارد.