nazaninabo6

اقتصادی ، اجتماعی و تفریحی

nazaninabo6

اقتصادی ، اجتماعی و تفریحی

افزایش شدید آمار سرطان در ارسباران همزمان با ادامه آلودگی هسته‌ای


درپی اعلام افزایش شدید آمار ابتلای اهالی شمال غرب ایران به سرطان گوارش و معده بر اثر ادامه ریختن پساب آلوده نیروگاه قدیمی اتمی ارمنستان به رود ارس، روز دوشنبه ۲۹ خرداد بررسی‌هایی علمی نیز در این مورد منتشر شد.


روزنامه «پیام ما» در ایران، روز دوشنبه با اشاره به اینکه آلودگی رودخانه ارس به مواد رادیواکتیو و فلزات سنگین، دیگر قابل انکار نیست، افزایش بیماری‌هایی مانند سرطان در بین حاشیه‌نشینان این رودخانه در شمال غربی ایران را نگران‌کننده خواند.


این روزنامه از نیروگاه هسته‌ای مـِـتسامور در ارمنستان به عنوان بزرگ‌ترین آلاینده ارس نام برده، و منشأ فلزات سنگین در این رودخانه را هم ترکیه، جمهوری آذربایجان و معدن سونگون در ایران ذکر کرده است.


در سال‌های گذشته برخی مقام‌های جمهوری اسلامی گزارش‌ها دربارهٔ آلودگی رادیواکتیو در این رودخانه را «بازی سیاسی» خوانده‌اند، اما به نوشته «پیام ما»، افزایش بیماری‌ها و همچنین پایش‌های مأموران انرژی اتمی و وزارت نیرو نشانه‌ای از نگرانی است.


چند ماه پیش نیز فصلنامه «مطالعات مرزی» متعلق به مرزبانی جمهوری اسلامی، افزایش سرطان‌های مختلف در این منطقه را تأیید کرده بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد